در سالیان اخیر هر وقت بحث طراحی دفاتر کار مطرح بوده است حتماً در این میان راهکارهایی جهت بهبود رفاه و بهره وری کارمندان نیز به میان آمده و بدان توجه ویژه ای نشان داده شده است.
اگر نیم نگاهی به دنیای جدید جنبش کار بیاندازید به طور قطع خواهید دید که شرکت هایی که به محیط اداری شاد و سرشار از شور و نشاط دست پیدا کرده اند با برنامه ریزی و کمک از یک پشتیبان به این مهم رسیده و این امر به هیچ وجه تصادفی رخ نخواهد داد.
اما اینک در سال 2021 با توجه به شیوع گسترده کووید 19 و همه گیری آن در سراسر دنیا همچنان آرامش و رفاه کارکنان در فضای اداری مهم می باشد که این امر با تغییراتی گسترده در طراحی دفاتر کار میسر گردیده است. نکته حائز اهیمت این است که پس از شیوع کووید 19 ایمنی پرسنل در برابر خطرات بهداشتی در اولویت اصلی طراحی دفاتر کار قرار گرفته است و طبیعتاً بسیاری از موارد در سازمان دهی مجدد تمامی شرکت ها مشترک خواهد بود بنابر این تمرکز مجدد بر ایجاد فضاهایی ایمن، سالم و دارای اصول و روش های سلامتی بسیار مهم می باشد که بارها به آن تاکید شده است.
همانطور که گفته شد پس از شروع بیماری کرونا و افزایش بیشمار افراد مبتلا به کووید 19 در جهان و از سوی دیگر تعطیلی اغلب مشاغل، مدیران شرکت ها به فکر راهکاری جهت راه اندازی مجدد کسب و کار خود با رعایت اصول اولیه بهداشتی افتادند. نکته مهم اینجاست که برخی شرکت ها دست به اقدامات موقت جهت اطمینان از سلامتی و ایمنی کارکنان خود گرفتند که با توجه به ادامه دار بودن این بیماری حتی در برخی از موارد پس از دریافت واکسن منطقی به نظر نمی رسد.
در حال حاضر بهترین راهکار این است که شرکت خود را برای تغییرات طولانی مدت آماده کنید به صورتی که همه گیری افراد کاهش یافته تا در نتیجه به صفر برسد که این امر با توجه به بالا رفتن آگاهی و دانش افراد که اینک می دانند اقدامات بهداشتی و ایمنی برای حفاظت از سلامتی آنها چقدر واجب و ضروری است و از طرف دیگر یک سال استفاده از ماسک، شستن مکرر دست و فاصله اجتماعی باعث تغییر روش های مشاهده ایمنی و بهداشت در زندگی یکایک آنها گردیده است کار راحت تری به نظر می رسد چرا که فرهنگ زندگی مردم نیز دچار تغییرات گسترده ای شده است.
در این قسمت در نظر داریم شما را با روش هایی آشنا کنیم که این موارد فضای کاری شما را در برابر همه گیری و خطرات احتمالی که منجر به شیوع کرونا می گردد ایمن تر خواهد کرد:
– طراحی دفتر کار در سالن باز یا فضای بیرونی:
تحقیقات نشان می دهد که امکان شیوع بیماری در محیط های داخلی بسته یا بدون تهویه مناسب هوا بسیار بیشتر از محیط های بیرونی با گردش هوا مناسب می باشد بنابر این برخی از شرکت ها دفاتر کار خود را به فضای باز منتقل کرده اند. قابل ذکر است در برخی از کشورها با توجه به شرایط آب و هوایی خاصی که در آنها حکم فرماست امکان این امر وجود ندارد پس بهترین گزینه برداشتن دیوارها و پارتیشن های جدا کننده و تبدیل دفاتر کار به سالن باز با استفاده از تهویه هوای مناسب و یا باز گذاشتن پنجره ها و کمک به گردش هوای محیطی می باشد.

ادامه مطلب در اصول طراحی دکوراسیون اداری در سال ۲۰۲۱