ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





نمایش نتایج: از 1 به 4 از 4
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2012/12/01
    محل سکونت
    اصفهان
    نوشته ها
    400
    128
    مدیر کل سایت

    Lightbulb معرفی بعضی از افکت های کیوبیس 5.1 و خلاصه ای از عملکرد آنها

    سلام میخوام واستون چند تا افکت از نرم افزار کیوبیس 5 رو معرفی کنم و عملکردشون رو توضیح بدم. (منبع : کتاب تهیه موسیقی با نیوئندو)

    دینامیک - Dynamic


    1 - کمپرسور (Compressor) : این قسمت یک کمپرسور است. با تمام پارامتر های استاندارد یک کمپرسور. شاید یکی از مهم ترین تفاوت های یک صدابردار با یک انسان عادی ، این است که یک صدابردار کار کردن با کمپرسور را بلد است. به وسیله ی کمپرسور می توان قسمت های قوی صدا (مانند قسمت های اوج یا فریاد در آواز و ...) را تضعیف و تعدیل کرد و نتیجتا امکان افزایش قدرت کل صدا فراهم می شود (بدون این که قسمت های قوی زیادی بلند و گوش خراش و یا بر اثر عبور از ظرفیت شدت صوت دستگاه معوج Distort شوند). عملا می توان گفت که کمپرسور کمک می کند قسمت های ضعیف صدا بهتر شنیده شوند. کمپرسور ها در حقیقت یک ولوم متغیر هستند. هرگاه شدت صدا از حد مشخصی بالاتر رود، این ولوم به طور خودکار وارد عمل شده و صدا را پایین می آورد. این حد مشخص توسط پارامتر Threshold تعیین می شود و مقدار پایین آوردن صدا یا در حقیقت همان مقدار کمپرس شدن آن توسط پارامتر Ratio تعیین می شود. اگر مقدار Threshold برابر 30dB- و مقدار Ratio برابر 2 انتخاب شوند، قسمت هایی از صدا که شدت آن ها از 30dB- بیش تر باشد، توسط کمپرسور به نسبت 1/2 تضعیف خواهند شد (عدد Ratio معادل عکس نسبت کمپرس شدن است). بنابراین مادامی که شدت صدا از حد Threshold فراتر نرود (صداهای ضعیف تر) کمپرسور هیچ عملی انجام نمی دهد و به محض این که صدا از حد Threshold بالاتر رود (صداهای قوی تر) کمپرسور وارد عمل شده و صدا را پایین می آورد. پارامتر های Attack و Release سرعت واکنش کمپرسور را تعیین می کنند. Attack سرعت وارد عمل شدن (بعد از آن که صدا از مرز Threshold بالاتر برود) و Release سرعت خارج شدن از عمل ( هنگامی که صدا از مرز Threshold پایین تر بیاید). مقدار Attack و Release بر حسب ثانیه (و اکثرا هزارم ثانیه) اندازه گیری می شوند. معمولا برای صدا هایی با حمله های ناگهانی - مانند ساز های کوبه ای - Attack و Release کوتاه انتخاب می شود تا سرعت واکنش بالا باشد و ضربه های ناگهانی بلند به خوبی تعدیل شوند. برای صداهایی بدون حمله های ناگهانی - مانند ساز های آرشه ای - می توان مقدار Attack و Release را بلند تر (طولانی تر) انتخاب کرد. پارامتر Makeup Gain در حقیقت یک ولوم برای تقویت کلی سیگنال بعد از کمپرس شدن است. قسمت های مختلف Compressor عبارتند از:
    - دکمه ی Compressor: فعال کردن بخش کمپرسور.
    - نمودار عملکرد کمپرسور: در راستای افقی شدت صدای ورودی و در راستای عمودی شدت صدای خروجی نمایش داده می شود. زاویه ی نمودار نشانگر نسبت کمپرس شدن صدا (Ratio) است.
    - RMS/Peak: با انتخاب RMS کمپرسور بر اساس متوسط شدت صدا عمل می کند و با انتخاب Peak بر اساس شدت لحظه ای صدا عمل می کند. به طور کلی معمولا حالت Peak برای صداهایی با ضربه ها و حمله های ناگهانی مانند ساز های کوبه ای و حالت RMS برای صدا های ملایم تر مانند آواز مناسب ترند.
    - Gain Reduction: توسّط این چراغ ها مقدار کاهش شدت صدا (بر حسب دسی بل dB) در هر لحظه نمایش داده می شود.
    - پایین قسمت کمپرسور، پارامتر های Threshold، Ratio، Attack، Release و Makeup Gain تنظیم می شوند که در بالا توضیح داده شده اند. با فعال کردن دکمه ی Auto پارامتر Release به صورت خودکار نسبت به محتویات صدا عمل کند.
    هنگام تنظیم پارامتر های کمپرسور باید دقت کرد که زیاده روی نشود و صدا حالت طبیعی خود را حفظ کند. محدود کردن بیش از حد دینامیک می تواند باعث کاهش حجم و به اصطلاح بی روح شدن صدا شود. هر چند قابل ذکر است در بسیاری از موارد در موسیقی مدرن از کمپرس کردن بسیار شدید صدا به عنوان یک افکت خاص استفاده می شود.

    ---------------------------------

    خلاصه ی همه ی موارد بالا این میشه که با کمپرسور میشه صداهای بلند
    رو پایین تر آورد و صداهای ضعیف رو تقویت کرد که این ضعیف کردن و تقویت کردن
    قواعدی داره :
    یکی از جاهایی که کمپرسور حضورش احساس میشه, تقویت کردن صداست. به شرطی که صدا
    های قوی تقویت نشن و فقط صداهای ضعیف تقویت بشه(و یا بلعکس) که این کار باعث یک
    دست شدن صدا میشه.

    نحوه عملکرد کمپرسور:

    کمپرسور هم مثل همه پرسسور های دیگه با مقدار دهی به کنترل هاش وارد عمل میشه
    که این کنترل ها به این صورت کار میکنه:

    تریشهولد - Threshold: آستانه یا سر حد کمپرسوره که مهم ترین کنترله. با تریشهولد میشه
    تایین کرد که وقتی صدا به x دسیبل رسید کمپرسور وارد عمل بشه و کارشو شروع کنه.

    رتیو - Ratio : رتیو یک مقدار منطقی هست که با ترشهولد رابطه مستقیم داره و تناسبیه برای
    کاهش صدا در کمپرسور.

    اتک - Attack : سرعت کم کردن صدا یا در واقع سرعت اجرای Ratio به حساب میاد.

    ریلیز - Release : ریلیز سرعت خارج شدن و برگشتن کمپرسور به حالت عادی هست.
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2012/12/01
    محل سکونت
    اصفهان
    نوشته ها
    400
    128
    مدیر کل سایت

    قسمت دوم معرفی افکت های کیوبیس

    سلام به دوستان امروز میخوام ادامه این بحث رو براتون بگم. خوشبختانه پست قبلی انقدر شفاف بود که هیچ سوالی در موردش نشد.
    از دوستان خواهش میکنم که تو این تاپیک مارو همیاری کنند. (نوشته زیر از کتاب تهیه موسیقی با نیوئندو هستش)

    بخش Auto Gate:

    این قسمت یک نویز گیت (Noise Gate) هوشمند است. افکت های نویز گیت یک دروازه ی صوتی هستند که تنها صداهای قوی را از خود عبور می دهند. هنگامی که شدت صدا از حدّ تعیین شده توسّط پارامتر Threshold پایین تر رود، دروازه بسته شده و صدا عبور نمی کند. این افکت غالبا برای حذف صداهای مزاحم (Noise) که ممکن است به دلایل متفاوتی مانند هیس نوار، همهمه ی محیط که توسط میکروفون ضبط شده و غیره ایجاد شوند، به کار می رود. این صدا ها چون معمولا از نظر شدت نسبت به صدای اصلی (مثلا صدای صحبت یا آواز) پایین تر هستند، در هنگام حضور صدای اصلی (مثلا هنگام صحبت سخنران)، به طور محسوسی به گوش نمی آیند. در این موقع صدا قوی است و دروازه باز شده، صدا عبور می کند.
    برعکس در موقعی که صدای اصلی حضور ندارد (قسمت سکوت سخنران) صدای نویز با وجود این که پایین است به طور واضحی مشخص می شود. در این موقع چون شدت صدا پایین است، دروازه بسته شده، اجازه ی عبور به صدا (نویز) را نمی دهد. نویز گیت ها همانند کمپرسور ها دارای پارامتر های Attack و Release هستند که به ترتیب تعیین کننده ی سرعت باز شدن و سرعت بسته شدن دروازه هستند. پارامتر Hold هم تعیین کننده ی حداقل زمان برای باز ماندن دروازه است. به این معنی که وقتی دروازه باز شد، حداقل به مدت تعیین شده باز می ماند. حتی اگر صدا بلافاصله به زیر حد Threshold باز گردد. در مواردی دروازه در حالت بلاتکلیف قرار می گیرد و مکررا و با سرعت باز و بسته می شود. این باعث خرابی صدا می شود. توسط تنظیم مناسب پارامتر Hold می توان از این مشکل جلوگیری کرد.

    قسمت های مختلف Auto Gate عبارتند از:

    - دکمه ی Auto Gate: فعال کردن بخش Auto Gate.

    - نمودار: Auto Gate عملکرد خاصی دارد که اجازه می دهد که دروازه تنها نسبت به بازه ی خاصی از دامنه ی فرکانس ها حساس باشد (این عملکرد اصطلاحا مدار جانبی یا Side Chain نامیده می شود). به این صورت می توان دقیق تر روی عملکرد دروازه کنترل داشت. به طور مثال اگر در موردی صدای اضافه (Noise) موجود در محدوده ی فرکانس های زیر و صدای اصلی در محدوده ی صداهای بم باشد، می توان تعیین کرد که دروازه تنها نسبت به صداهای بم حساس باشد. برای این کار ابتدا دکمه ی Listen را روشن کنید تا تنها بازه ی فرکانسی مورد استفاده برای باز و بسته شدن دروازه پخش شود. سپس با استفاده از دو دستگیره ی چپ و راست حدود فرکانس ها را طوری انتخاب کنبد که صدای اصلی تا حد ممکن واضح تر شنیده شود و صدایی که باید حذف شود تا حد ممکن کم تر. سپس دکمه ی On را روشن کنید تا دروازه نسبت به فرکانس های تعیین شده عمل کند. با روشن کردن دکمه ی Off این عملکرد غیر فعال می شود و حساسیت دروازه نسبت به تمام قرکانس ها یکسان خواهد بود.

    - پایین قسمت Auto Gate پارامتر های Threshold، Attack، Release و Hold که در بالا توضیح داده شد تنظیم می شوند. فعال کردن دکمه ی Predict باعث می شود که Auto Gate به صورت خودکار مقدار Attack مناسب را بسته به محتویات صوت پیش بینی و انتخاب کند. دکمه ی Calibrate برای پیدا کردن مقدار Threshold مناسب به صورت خودکار توسط Auto Gate به کار می رود:
    دکمه ی Calibrate را روشن کنید و قسمتی را که صدای اصلی وجود ندارد (قسمت Noise یا همهمه یا ...) را پخش کنید و سپس دکمه را خاموش کنید. با این کار شدت Noise توسط Auto Gate اندازه گیری شده و مقدار مناسب برای Threshold به صورت خودکار انتخاب می شود.
    با روشن کردن دکمه ی Auto مقدار پارامتر Release به طور اتوماتیک و بر حسب محتویات صدا محاسبه و اختیار می شود.
    امروزه با امکانات ادیت دقیقی که در برنامه های صدا مانند نیوئندو و کیوبیس وجود دارد، کاربرد افکت نویز گیت (Noise Gate) بسیار محدود تر شده. زیرا می توان قسمت های اضافه،
    سکوت های نویز آلود و غیره را به راحتی از طریق ادیت کردن از صدا برید و حذف کرد. با وجود این، نویز گیت ها هنوز در موارد خاصی به کار گرفته می شوند.


    ( ادامه دارد )
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2021/03/16
    نوشته ها
    2
    0
    کاربر عضو
    انواع داینامیک ها و کارایی آنها
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2021/03/16
    نوشته ها
    2
    0
    کاربر عضو
    داینامیک
نمایش نتایج: از 1 به 4 از 4

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •